ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

نیزک ترخان

سوشیانت | چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۱، ۰۶:۱۲ ب.ظ | ۰دیدگاه

 

نیزک ترخان یا نیزک طرخان مرزبان بلخ در زمان حملهٔ عرب‌های مسلمان به ایران بود که با عرب‌ها جنگید و پس از هر بار شکست سر به شورش برداشت تا سرانجام کشته‌شد.

سرگذشت

در سال ۸۷ هجری قتیبة بن مسلم قصد گشودن بلخ را کرد. نیزک ترخان اسلام نپذیرفت و حصاری‌شد. ولی سرانجام شکت خورد و به بند کشیده شد. پس اسلام را پذیرفت. ولی زمانی که قتیبه به بخارا لشکرکشید نیزک ترخان از اسلام بازگشت و به دین زرتشتی بازگشت و سپاهی گردآورد تا برای جنگ با تازیان آماده باشد. قتیبه سپاهی گران بر او راند و نیزک باز هم اسلام پذیرفت. ولی بار دیگر از اسلام برگشت و به جنگ با تازیان برخواست. بخشی از سپاه اسلام را شکست داد و شماری از شهرهای گشوده‌شده را آزاد نمود.

قتیبه که خبر خروج دوبارهٔ نیزک را شنید خشمگین شد و سوگند خورد که نان نخورد تا زمانی که از خون نیزک و پیروان و کسانش آسیاب خون گرداند. پس سپاهی بزرگ آراست و به جنگ نیزک برخاست، بر شهرهای آزاد شده یکی یکی دست یازید و مردمان آنجا را کشتار نمود، آنچنانکه در روز نخست شش هزار تن را سر برید و در دیگر روزها نیز چنین کرد و از آسیایی که برپاداشته بود گندم آرد کرده و نان پخت و از آن خورد تا به سوگندش عمل کرده‌باشد.

سرانجام نیزک و کسانش را نیز شکست داد و به بند کشید. قتیبه دستور داد تا نیزک ترخان، فرزندان و همهٔ خویشان و وابستگان و هواخواهانش را یک جا کشتند. و چون اینگونه به عهد خویش وفاکرده بود در مسجد جامع نماز شکر خواند.

منبع:

  • هاشم رضی، متون شرقی و سنتی زرتشتی، جلد دوم

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز بیان نشده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تحلیل آمار سایت و وبلاگ