ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

تاریخ ایران

سوشیانت | پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۲، ۰۲:۲۹ ب.ظ | ۵دیدگاه

تاریخ ایران

برای آشکاراندن تاریخ ایران ابتدا اندکی به تاریخ پهنه ایران نمارِش میکنیم تا بهتر تاریخ ایران را بتوانیم آشناسازی کنیم و شناخت بهتری بسته به تاریخ ایران پیدا کنیم،تاریخ ایران از زمانی آغاز می شود که نخستین زندگی در پهنه ایران  و خاک سپنتای ایران آغاز شده است و نباید تاریخ ایران را، از زمان هخامنشیان به شمار بیاوریم ، چه اینکه تاریخ ایران بسیار پیشتر از آن آغاز شده است.

در جُستار تاریخ ایران هنگامی که سخن از تاریخ ایران می‌رود باید به این نکته نگرش داشت که آیا فردید تاریخ تیره‌ها و مردمانی است که از سرآغاز تاریخ ایران تا کنون در مرزهای رامیاری ایران امروزی زیسته‌اند یا تاریخ تیره‌ها و مردمانی است که خود را به گونه‌ای از روش‌های ایرانی می‌خوانده‌اند و در گیتاشناسیی که دربرگیرندهٔ ایران امروز و سرزمین‌هایی که از دیدگاه تاریخی بخشی از ایران بزرگ (ایرانشهر) بوده‌است در تاریخ ایران زیسته‌اند.

در تاریخ ایران سرزمین های ایرانی و پهنه ایران بزرگ دربرگیرنده ی خاک پهناوری است که از دیر باز زیستگاه مردمان  بزرگ ایران زمین بوده است. از همین دسته است سرزمین هایی از کشورهای امروزی افغانستان  ، تاجیکستان یا سرزمین سغد، ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان، ارمنستان، قرقیزستان، ایران شمالی، گرجستان، قزاقستان و بحرین ایرانی. همچنین گستره ی فرهنگ و شهرنشینی ناب ایرانی فراتر از این رفته و ما امروز در هندوستان، سین کیانگ یا چین و برخی از دیگر کشورها نمودها و نمود های روشنی از ادب‌سار ، آیین ها و جشن های ایرانی می بینیم. در این میان، سه کشور ایران ، افغانستان و تاجیکستان برجسته ترین سرزمین های بر جای مانده از سرزمین کهن و فرهنگی ایران بزرگ هستند.

 

گاه تاریخ ایران را از گام نهادن آریایی‌ها (که نام ایران نیز از ایشان گرفته شده‌است) به پهنه ایران آغاز می‌کنند. ولی این به این چَم نیست که پهنه ایران تا پیش از راه‌یابی ایشان تُهی ‌از مردمان یا شهرنشینی بوده‌است. تاریخ ایران پیش از درآمدن آرییایان به پهنه ایران شهرنشینیهای بسیار کهنی در این جایگاه شکفته و پژمرده شده بودند و شماری نیز هنوز شکوفا بودند. برای نمونه شهرنشینی شهرسوخته (درسیستان) ، شهرنشینی ایلام (در شمال خوزستان)، شهرنشینی جیرفت (در کرمان)، شهرنشینی مردمان تپه سیلک (در کاشان) ،  شهرنشینی اورارتو (در آذربایجان)، تپه گیان (در نهاوند) و شهرنشینی مانناییان در کردستان و آذربایجان.کاسی‌ها در (لرستان امروز) یاد می‌شود.

 

نکته شایان دیگر شناخت رَویه بخش‌های اندرونی ایران در زمان نمود گیری و همه‌گیری شهرنشینی‌های کهن است. دریافتن اینکه در زمان شهرنشینی‌ها و دولت‌های باستانی چون سومر، کلده، اور، بابل، آشور، اورارتو و نظائر آن، رَویه این بخش‌های درونی پهنه ایران، که جدا از بخش زیر فرمانروایی این شهرنشینی‌ها و دولت‌ها بوده‌است، به چه فرازی روایی داشته‌است؟

دیدگاه (۵)

با عرض سلام و ادب خدمت تهیه کنندگان سایت
من امروز برای اولین بار با سایت شما آشنا شدم و امیدوارم بتوانم با استفاده از مطالب شما بیشتر با تاریخ ایران آشنا بشوم و سولات تاریخی که در ذهنم هست جوابش رو بگیرم.
با تشکر
پاسخ:
دردود
این چیزی که شما فرمودید مایه خرسندی و بالندگی می باشد
امید دارم که بتوانیم نوشتارهایی درخور برای شما در تارنمای خود داشته باشیم
سوشیانت
با سلام
مطالب بسیار خوبی در این سایت دیده می شود .خسته نباشید
با توجه به تمدنهای کهن باستانی که در ضلع جنوب غرب ایران وجود دارد به نظر می رسد که هسته اولیه کشور بزرگ ایران از همین نقطه باشد-دشتهای گرم خوزستان و کوههای خنک و پر آب مناطق لر نشین(زاگرس) شرایط بسیار خوبی را برای مردمان این منطقه ایجاد کرده است و همچنین همجواری با تمدنهای جلگه بین النهرین موجب ایجاد تمدن باستانی ایلام (شباهت ایلام و ایران بسیار با معناست) و تداوم این تمدن برای 4000 سال بوده است.والتر هینتز که 50 سال از عمر خود را به ایران شناسی و ایلام شناسی گذارنده معتقد است که ایلامیان نیاکان قوم لر هستند.
کورش بزرگ خود را زنده کننده حکومت ایلامیان ثبت کرده است .
ایلامیان در زمان داریوش سوم نیز حضور داشتند و دیوان داری هخامنشیان بزبان ایلامی بوده است .
والتر هینتز می گوید پارسها از مدتها بسیار پیش فرهنگ و آداب سنن و زبان ایلامیان را بخود گرفته بودند و بطور کامل ایلامی شده بودند .
واتر هینتز در واقع ایران امروزی را تداوم همان ایلامیان باستان می داند.
بنابراین نزدیکی زبان لری و فارسی به همان دوران بسیار دور باستان بر می گردد و می توان گفت زبان فارسی در حقیقت ادامه همان زبان لری ( زبان ایلامیان) است.
اما متاسفانه در برخی نوشته اصولا تاثیر تمدن ایلامیان را در پارسی نادیده می گیرند و یا بطور کل آن را کتمان می کنند.
لذا از همه هموطنان خوب ایرانی خودم می خواهم که واقعیت تمدن باستانی لرها ایلام کهن را در گفته و نوشته های خود مورد توجه قرار دهند

با سپاس از نوشته های آموزنده شما.من جستجوهایی در باره نام دریای شمال ایران کرده ام و در پایان دریافتم نام درست این دریا ( کاسپی) است .از شما درخواست می کنم دیدگاه خود را در این باره بنویسید .با سپاس

پاسخ:
درود
کاسپی‌ها یا کاسپیان تیره ای سفیدپوست بوده‌اند که هم زمان با مادها و پیش از پارس‌ها در بالادست و باختر دریای هیرکان زندگی کشاورزی داشتند برخی بنمایگان کاسی‌ها و کاسپی‌ها را دو تبار نام برده‌اند ولی بنظر می‌رسد این دو نام هر دو یک ریشه داشته باشد.
نام این دریا هم برگرفته از نام این تبار می باشد.
سپاس از شما
به امید کامیابی روز افزون برایتان
کامیاب و کامروا باشید
  • فروشگاه سرویس خواب
  • مرسی از سایت خوبتون
    پاسخ:
    درود
    سپاس از  شما
    به امید کامیابی روز افزون برایتان
    خیلی سایت خوبی دارید 
    آدم وقتی به خودش میاد میبیه 2-3 ساعت داره توی سایتتون میجرخه 
    پاسخ:
    درود
    سپاس از  شما
    خوانندگانی همچو شما مایه دلگرمی می باشد
    به امید کامیابی روز افزون برایتان

    ارسال دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    تحلیل آمار سایت و وبلاگ