مهر و مسیح
یلدا و مهر و مسیح(ع)
1ـ «میلاد» شب زادن عیسى بن مریم است(ع) و بیستوپنجم است از کانون الاول و زادن او به دیهى بوده است که او را ناصره خوانند.1 عیسى در شب یلدا به دنیاآمد.2
ـ به صاحب دولتى پیوند اگر نامى همى جویى
که از یک چاکرى، عیسى چنان معروف شد یلدا (سنایى)
ـ ایزد دادار مهر و کین تو گویى
از شب قدر آفرید و از شب یلدا
زانکه به مهرت بوَد تقرب مؤمن/
زانکه به کینت بود تفاخر ترسا (امیرمعزى)
ـ یکشنبه است از او، ز تو آدینه
تو لیلِ قدر دارى و او یلدا (ناصرخسرو)
ـ سخنم بلند نام از سخن تو گشتو شاید
که درازنامى از نام مسیح گرفت یلدا (سیف اسفرنگى)
2ـ «یلدا» مأخوذ از سُریانى است به معنى میلاد عربى. چون شب را با میلاد مسیح تطبیق مىکردهاند، از این رو بدین نام نامیدهاند. و جشن میلادمسیح که در 25 دسامبر تثبیت شده، طبق تحقیق محققان در اصل جشن ظهور میترا (مهر) بود که مسیحیان در قرن چهارم میلادى آن را روز تولد عیسى قرار دادند. (لغتنامه دهخدا)
بین مسیح (به نقل از انجیل) و میترا و مسیحیت و میترائیسم به قدرى شباهت وجود دارد که برخى مسیحیترا تداوم همان آیین مهرپرستى مىدانند. 3
«مهر» ایزد فروغ و روشنایى ویکى از بزرگترین ایزدان در اساطیر کهن هندوایرانى است و ستایش او دراساطیر و آیینهاى دینى آنان جاى والایى داشته و بعدها کیشىجداگانه به نام مهرآیینى یا «میترائیسم» از آن پدید آمد و در بخش بزرگىاز آسیا و اروپا گسترش یافت. بسیارى از نهادهاى دینى مسیحیان اقتباسىاست از بنیادهاى مهرآیینى و بازماندة «مهرابه»هاى کهن را در زیربسیارى از کلیساها تا به امروز مىتوان یافت. (تعلیقات جلیل دوستخواه بر اوستا) در اینجا به ذکر پارهاى از شباهتهاى مهر و مسیح(ع) مىپردازیم:
در آیین میترائیسم روز 25 دسامبر به عنوان روز تولد خدا جشن گرفته مىشد و مهریها معتقد بودند که میتره از دل سنگى زاده شد و در وقت تولدش چند چوپان حضور داشتند. مسیح(ع) نیز در طویله و روز 25 دسامبر به دنیا آمد4 و فرشته خداوند این مژده را همان شب به چند چوپان داد (انجیل لوقا). میتره از مادرى باکره متولد شد و در سرودى به افتخار این تولد آمده است: «باکرهاى زاییده است... براى شما نجاتبخش متولد شد.» مسیح نیز از مادرى باکره به دنیا آمد و فرشتهاى مژده داد: امروز براى شما نجاتبخش متولد شد.
میتره مدتى را در کره خاکى به سر آورد و پس از شکار کردن گاوى، دوره اقامتش به انتها رسید و به آسمان عروج کرد. به باور مسیحیان، مسیح نیز به عنوان فدیه گناهان بشر، پس از قربانىشدن به آسمان عروج کرد.
در برخى تصاویر متعلق به مذهب مهر، در ضیافتى که شب آخر حضور میتره به افتخار او برپا شد، علاوه بر دو خدمتگزار، هشت نوجوان دیگر هم حضور دارند که مجموعاً دوازده نفر مىشوند؛ برابربا تعداد حواریان مسیح در شام آخر.
میتره آن گاو را ذبح کرد تا پیروانش بتوانند گوشتش را بخورند و خونش را بنوشند؛ به گفته انجیل، مسیح نیز در شام آخر نان و آبش را تقسیم کرد و گفت: «این را بخورید که گوشت من است و این را بیاشامید که خون من است.»
مهریها معتقد بودند که مصرف گوشت و خون گاو، حیات تازهاى به فرد مىبخشد و نه تنها نیروى جسمانى را افزایش مىدهد، بلکه روان را هم تصفیه مىکند و به هنگام رستاخیز درفروغ ابدى اثر مفیدى مىگذارد. به عقیده برخى محققان میتره با قربانى گاو مىخواست با او وحدت عرفانى برقرار کند؛ مسیحیان نیز با خوردن نان و شراب مخصوص در کلیسا، به طور نمادین گوشت و خون مسیح را مىخورند و با او اتحاد برقرار مىکنند.5
در آخرین ضیافت میتره، سُل (ایزد خورشید) با لباسى قرمز حاضر بود و میتره هم جامهاى سرخ بر تن و کلاهى ارغوانى بر سر داشت؛ به باور نصارا مسیح نیز در وقت مصلوب شدن، جامهاى سرخ به تن کرده بود.
میتره آخرسر بر گردونه خورشید سوار شد و به آسمان عروج کرد6 و چه بسا از آنجا صلیب ـ به عنوان نماد گردونة خورشیدـ در آیین مهرى و بعدها به عنوان وسیله عروج مسیح در آیین مسیحیت مورد تقدیس و احترام قرار گرفت.جالب اینکه هنوز در نظر مسیحیان یکشنبه روز مقدس (holiday) است که روز خورشید (sunday) نامیده مىشود.7 در ادب فارسى نیز مسیح(ع) پس از عروج، به آسمانِ چهارم (فلک خورشید) رفت و در آنجا ساکن شد. اوحدى مراغهای در وصف حضرت مریم(س) گوید:
ـ مُهر دوشیزگى تمیمه او/ «مِهر تابنده» در مشیمه او
ـ به چارم آسمان پهلوى خورشید/ تو ما را چون مسیحا دارى امروز (مولوی)
ـ خورشید کوست قبلة ترسا و جفت عیسى... (خاقانى)
ـ اندر صف «خورشیدپرستان» شدم اینک/ زیرا که میان سخت به «زنار» ببستم (امیر معزى)
ـ سایه خورشیدسواران طلب/ رنج خود و راحت یاران طلب (نظامى)
برگرفته از :
روزنامه اطلاعات
پینوشتها:
1. ابوریحان بیرونی، التفهیم، 247
2.سیروس شمیسا، فرهنگ تلمیحات، 417.
3. از جمله شباهت لفظى: مهر، میتره، میثره (اوستایى) ، میسى (فارسى باستان) با مسیح (تلفظ عربى) و میشى (تلفظ سُغدى) با ماشیح (تلفظ عبرى) . (ر.ک جستارى درباره مهر و ناهید، ص69)
4. به عقیده ارامنه ایران، تولد مسیح در ششم ژانویه و تولد مهر در 25 دسامبر است؛ ولى زمانى که رومیان به مسیحیت گرویدند، به سبب علائقى که به آیین مهر (میترائیسم) داشتند، جشن میلاد مسیح را چند روزى زودتر و مطابق با سالروز تولد مهر قرار دادند و این سنت تا به امروز در کلیساى غرب (برخلاف کلیساىشرق) باقى ماند.
5. ر.ک.نامه اول پولس به قرنتیان، فصل 17/10
6. آیین میترا، 123-118 و تحقیقى در دین مسیح، 475
7. کیهان فرهنگى، ش69، ص32