کاروانسرای رباط شرف
در کهنترین متون جغرافیای اسلامی از رباط به عنوان آبگینه یاد کردهاند.
رباط شرف، نام یک بنا است. این کاروانسرا به سبک معماری شیوه رازی ساخته گردیده، و نام معمار آن استاد محمد طرائقی سرخسی ذکر شده.
طبق مدارک و متون تاریخی بانی بنای فعلی شرف الدین ابوطاهربن سعدالدین عل القمی است که مدتی حکومت مرو را و سرانجام صدارت سلطان سنجررابرعهده داشت.
بنای رباط به سال ۵۴۹ قمری در زمان سلطان سنجرسلجوقی با مصالح آجر و گچ ساخته شده است و یکی از شاهکارهای هنر ایرانی به شمار میرود.
این بنا در حاشیه جاده قدیم نیشابور - سرخس (جاده ابریشم) و 6 کیلومتری جاده سرخس - مشهد قرار دارد.
بعد از تپههای کم ارتفاع روستای شورلق، این بنا در میان بیابان ساکت و آرام خودنمایی میکند.
شکل این رباط از دور به یک قلعه بزرگ شبیه است اما از داخل به مانند یک کاخ جلوه میکند.
کاروانسرای رباط شرف دو صحن دارد و هرصحن دارای 4 ایوان به شکل چلیپا (صلیب) و شبستان میباشد و همچنین آجر چینی و کتیبههای آن جلوه خاصی دارد.
این کاروانسرا یکی از بناهای کلیدی معماری اسلامی به شمار میرود و در معماری ایران نیز جایگاه ویژهای دارد.
رعایت دقیق و همه جانبه تناسبات و اصول معماری ایرانی در طراحی و ساخت و به کارگیری طرحهای آجرچینی متنوع و بدیع در نمای ایوانها و طاقها و طاقچهها و گنبدها عناصری هستند که این کاروانسرای شاهی را شبیه به یک عمارت قصرگونه قلمداد میکنند.
نام دیگر این کاروانسرا، آبگینه یا رباط آبگینه بود که در سال 508 قمری توسط شرفالدین ملقب به وجیهالملک، وزیر سلطان سنجر سلجوقی بنا شد.
گچبریهای رباط شرف از جالبترین نمونههای این هنر در سده ششم هجری است تا جایی که کتیبههای حاشیه محرابهای دو نمازخانه کاروانسرا، با بهترین کتیبههای محرابهای مساجد ایران، از لحاظ زیبایی و طرح برابری میکنند.
نقشه ساختمانی رباط شرف با دیگر کاروانسراها تفاوت دارد. وجود کتیبههای گچی و طرحهای آجرچینی در بقیه کاروانسراها مرسوم نبود.
اما در کاروانسرای رباط شرف، تقریباً تمام آجرچینیهایی که در نمای دیوارها، گنبدها و طاقهای آن ایجاد شده طرحدار میباشند.
این کاروانسرا یکی از بناهای کلیدی معماری اسلامی به شمار میرود و در معماری ایران نیز جایگاه ویژهای دارد. رعایت دقیق و همه جانبه تناسبات و اصول معماری ایرانی در طراحی و ساخت و به کارگیری طرحهای آجرچینی متنوع و بدیع در نمای ایوانها و طاقها و طاقچهها و گنبدها عناصری هستند که این کاروانسرای شاهی را شبیه به یک عمارت قصرگونه قلمداد میکنند.
نقشه ساختمانی رباط شرف با دیگر کاروانسراها تفاوت دارد. همچنین وجود کتیبههای گچی و طرحهای آجرچینی در بقیه کاروانسراها مرسوم نبود.اما در کاروانسرای رباط شرف، تقریباً تمام آجرچینیهایی که در نمای دیوارها، گنبدها و طاقهای آن ایجاد شده طرحدار میباشند.
از طرفی گچبریهای رباط شرف از جالبترین نمونههای این هنر در سده ششم هجری است. تا جایی که کتیبههای حاشیه محرابهای دو نمازخانه کاروانسرا، با بهترین کتیبههای محرابهای مساجد ایران، از لحاظ زیبایی و طرح برابری میکنند.
در اوایل عصر اسلامی، پاسگاههای مستحکم مرزی به نام«رباط» ایجاد شده بود که ساکنانش در صورت لزوم در برابر کافران به دفاع میپرداختند. نفرات آنها معمولاً از افراد داوطلبی بودند که دفاع از آنجا را فریضهای دینی تلقی میکردند و شک نیست که در عین حال به محافظت از کاروانهایی میپرداختند که در حوزه استحفاظی آنان در رفت و آمد بودند.
بعداً رباط به استحکاماتی گفته شد که وسعت کافی برای جادادن سکنه محلی را هم داشت.
نام دیگر این کاروانسرا، آبگینه یا رباط آبگینه بود که در سال 508هـ.ق توسط شرفالدین ملقب به وجیهالملک، وزیر سلطان سنجر سلجوقی بنا شد. این کاروانسرا در مسیر باستانی مرو- نیشابور، یکی از مسیرهای اصلی جاده ابریشم قرار داشته و امروزه در مسیر توس- سرخس قرار دارد.
منبع : همشهری آنلاین