ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

بقعه فخر الدین درویش

سوشیانت | يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۴۲ ب.ظ | ۰دیدگاه

آرامگاه فخرالدین درویش بنای چهار بر دارد و زیر بنای آن نزدیک به بیست متر می باشد،این بنا 12متر بُلندا دارد و بر روی تپه ای کهن نگاریی نزدیک ‌به آرامگاه ساخته شده است این تپه دارای بُلندا تقریبی12 تا 25 متر می باشد.

گونه ساخت و مهرازی(معماری) این بقعه دیرینگی  آنرا به پیرامون سده نهم و فرمانروایی تیمور لنگ می رساند و گمان بر این است که این بنا‌ در زمان تیموریان ساخته شده باشد.
فخرالدین مردی پارسا و درویش آیین بوده که در پیرامون ساری و روستای گلما می زیسته و مردم بخش به وی گرایش و مهرورزی داشته اند.بعد‌ از درگذشت وی پیکر او را به بالاترین بخش تپه آورده و در آنجا به خاک سپردند.

نمای کناری بنا


در زمان های گذشته این بقعه دارای درگاهی چوبی از نهاد چوب سندلس بود ، این گونه چوب از دید استواری  و ماندگاری بسیار خوب و پسندیده  می باشد بر روی آن آیه های قرآن به دبیره(خط) زیبا منبت کاری شده بودند، شوربختانه این چوب های زیبا و منقش در سالهای گذشته  ربودشده اند و نشانی ازآن نیست که این کار خود نیز نیاز به پیگیری داشته و ای کاش از این دست کارها در کشور ما که دارای آثار باستانی فراوان و بی شمار و ارزشمند می باشد رخ ندهد .

بنای این یادگار را که از نمای دور که نگه کنید می توانید هشیار(متوجه) کج شدن و شیب دار شدن ساختمان این سازه ی شوید،شور بختانه گذر زمان این بنا‌را به این گونه در آورده که جا دارد کارگزاران و دست اندر کاران پنداری  در‌راستای نگهداشت و بازسازی ‌و باز سازی این بنا بیاندیشند.

  • ۹۲/۰۶/۲۴
  • سوشیانت

تاریخ ایران

تاریخ

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز بیان نشده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تحلیل آمار سایت و وبلاگ