ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

پادشاهان اساتیری ایران بخش سوم

سوشیانت | دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۲۷ ب.ظ | ۰دیدگاه

تهمورث

بنابروایت شاهنامه،تهمورث پسر هوشنگ،و مدت شهریاریش سی سال بود.طبق معمول بین روایات اوستائی و پهلوی اختلاف زیادی  وجود دارد و همین اختلاف احوال موجب شده است که در روایات اسلامی در مورد وی شاخ و برگ های ساختگی زیادی بوجود آید.

در اوستای موجود بیش از چند بار از تهمورث یاد نشده است.ماخذ مزبور جز در یکی دو مورد آگاهی قابل توجهی بدست نمی دهد و تنها در یشت های پانزدهم و نوزدهم وبیست وسوم نامی ازتهمورث آمده است.در بند دوم آفرین زرتشت پیامبر نیز از تهمورث یاد شده است.در آنجا که زرتشت برای کی گشتاسب آرزوی کامیابی میکند.

چنین می گوید:

"چون تهمورث (ازین ونت) مسلح شوی.از آنجا که تهمورث با اهریمنان و دیوان پیکار کرده و بسیاری از آنها را  کشته است،ویرا تهمورث دیوبند می نامند.

در فصل سی و سوم شاهنامه پادشاهی هوشنگ و تهمورث هفتاد سال قید شده و این با روایات ملی که پادشاهی هوشنگ را چهل سال و سلطنت تهمورث را سی سال ذکرکرده ند درست در میآید. و بنابر این اشاره،میبایستی تهمورث بلافاصله پس از هوشنگ به  شهریاری رسیده باشد.

به موجب مآخذ پهلوی،خط و پیدایش آن به تهمورث نسبت داده شده  و این مطلب که طبق کتب اسلامی وی خط را از دیوانی که در بند کرده بود آموخته،مبنی بر اشتباه است. تهمورث علاوه بر داشتن مقام پهلوانی و شهریاری خداپرست نیز بوده است.هم او بود که بت پرستی را ممنوع ساخت ،خداپرستی را رواج داد و بر دین ادریس بود.تهمورث دستور داد که همه ی دیوان و اهریمنان از میان مردم بیرون شوند،و آنها را به بیابانها و دریاها فرستاد.به قول طبری مدت پادشاهیش چهار صد سال بود.

لقب تهمورث زیناوند یعنی تمام سلاح و دیوبند است.به گفته ی  صاحب متون الاخبار،تهمورث در هفت کشور رایت سلطنت برافراشت او تابع اوامر الهی بود و بروایت اکثر مورخان،روزه داشتن در زمان وی متداول و معمول گردید.سبب این امر آن بود که قحطی سختی در  میان مردم بروز کرد. تهمورث بملاحظه ی حال فقرا و یتیمان فرمان  داد اغنیا به غذای شام اکتفا کنندواز خوردن غذای روز چشم پوشی کنند و آن را به طبقات مذکور بدهند.

اکثر مورخان بر این عقیده اند که مدت عمر تهمورث هشتصد سال و دوران پادشاهیش سی سال بوده است و شهرهای قهندز،مرو،آمل، طبرستان،سارویه و اصفهان را او بنا کرده است.

 

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز بیان نشده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تحلیل آمار سایت و وبلاگ