ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

لولوبی ها

سوشیانت | پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۰۲ ق.ظ | ۰دیدگاه
لولوبی ها

لولوبی ها یا لولوها که آنها را اجداد لورها نیز شمرده اند، اقوامی بودند که در زهاب (کرمانشاه) و شهر زور و سلیمانیه و ارومیه مسکن داشتند، قدیمی ترین اسنادی که در باب این طایفه در دست است یکی کتیبه نارامسین میباشد که در حدود 2500 سال پیش از میلاد نوشته شده است. بنابر خود کتیبه و بنا بر نظریه ژ.دمرگان، پادشاه مقتدر شوتروک ناحونته در حوالی سال 1200 پیش از میلاد این سنگ یادبود تاریخی را که در شهر سیپ پار (نزدیک بابل) بوده بدست آورده و به نشانه پیروزی خود آنرا به پایتخت خویش (شوش) انتقال داده و بر روی آن سنگ یادبود، شرح این غلبه را به زبان ایلامی افزوده است. نارامسین در این سنگ شرح لشگرکشی و غلبه خود را بر اقوام لولوبی و سایر طوایف که در اطراف دجله و دیاله مستقر بودندبیان نموده است.

سند دوم راجع به لولوبی ها، نقش معروف آنوبانی نی پادشاه آنهاست که در ناحیه زهاب باختران واقع شده است. در این اثر مهم تاریخی که به استل آنوبانی نی نیز معروف میباشد، شاه در حضور الهه ایشتار که او را بر دشمنان پیروزی بخشیده است، ایستاده و پا را بر تن دشمنی که بر زمین افتاده نهاده است (البته طرز لباس و زینت جامه شاه و الهه بخوبی نمایان است). الهه ایشتار نیزه ای به دست گرفته و بر آن تکیه کرده و در دست دیگر طنابی گرفته و میخواهد به گردن یکی از اسیران ببندد. اسیران هم برهنه بوده و دست هایشان را از پشت بسته اند و آنها را بوسیله حلقه ای که از لبشان گذرانیده شده مثل حیوانات مهار کرده اند. ترجمه خطوط که روی این استل نوشته شده چنین است:

«آنوبانی نی پادشاه توانا، پادشاه لولوبی، نقش خود و نقش الهه ایشتار را در کوه باتیر رسم کرده، آن کس که این نقوش و این لوح را محو کند به نفرین و لعنت آنو، آنوتوتم، بل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شمش گرفتار باد و نسل او بر باد رود...»

گذشته از این کتیبه، اشاره ای که به نام لولوبی شده در قراردادهای سلسله دوم پادشاهان شهر اور است که در سال 1894.م در تل براک کشف گردید و تعداد زیادی از این الواح از همان سالی است که پادشاه اور ولایت شمیروم و لولوبی ها را غارت کرد، این دو شهر را همیشه با هم ذکر میکنند. در رابطه با شمیروم، لوح مشهورتری به نام لوح نیفر در دست است. با توجه به اثر فوق، معلوم میشود پادشاه اور که مکرر ولایت شمیروم را ویران کرده، اینه سین نام داشته و همین پادشاه کشور را نیز به تصرف خود در آورده است. در قصه خدای طاعون که لوح آن کشف شده است، نام ولایات ذیل دیده میشود: تاندیم، سوماشتو، آشورو، الامو، کاشو، گوتو، لولوبو.

حکام لولوبی ها در زمان نارامسین در تنگه قراداغ که امروز معبر پاگان خوانده میشود و در جنوب شهر زور با سپاه بابلی جنگیدند و نارامسین آنها را به سختی شکست داد و به یاگار این پیروزی شرحی در دامنه آن تنگه حجاری نموده اند (بین راه سلیمانیه و رباط).

 

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز بیان نشده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تحلیل آمار سایت و وبلاگ