ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

روزگار تیموریان

سوشیانت | شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۷ ق.ظ | ۰دیدگاه

تیموریان
 

بعد از مرگ سلطان ابوسعید بهادرخان ایلخانی ممالک ایلخانی بدست امرای بزرگ به قطعات چند مجزا گردید، در نتیجه در نقاط مختلف ایران حکومت‌های محلی متعددی بوجود آمد. این دوران که شصت سال 736 تا 796 ه‍. ق (1320 تا 1380 میلادی) بطول انجامید، در تاریخ ایران به دوران ملوک الطوایفی مشهور است. در یورش 5 ساله تیمور گورکانی به ایران (794-789 ه‍. ق) رسم ملوک الطوایفی برافتاد و حکومتی مقتدر و با ثبات در ایران بوجود آمد.

در میان حکومت‌های ملوک الطوایفی ایران تنها سربداران شیعه مذهب بودند و شیخ حسن جوری رئیس سربداران (شاخه شیخیان) تنها شخصی بود که تعصب شدید مذهبی داشت. وی مردم را با زور به شیعه‌گری وادار می‌کرد. در جنگی که بین شیخ حسن جوری با معزالدین حسین حاکم آل کرت هرات درمی‌گیرد شیخ حسن جوری کشته می‌شود. حکومت سربداران از 1348 تا 1357 میلادی (748-758 ه‍. ق) اهل سنت بود و این نکته از روی سکه‌هایی که با ذکر تاریخ ضرب شده‌اند مشخص گردیده است. سایر حکومت‌های ملوک الطوایفی ایران بنابر سکه‌هایی که از آن‌ها بر جای مانده است همگی اهل سنت بوده‌اند.

تیمور گورگانی در سه مرحله ایران را تصرف کرد. یورش‌های او به ایران فجایعی را پدید آورد، که تنها در یورش مغول می‌توان مشابه آن را یافت اهالی شهرهای بسیاری قتل‌عام شدند از جمله سیستان – بست – استرآباد – نخجوان – هرات – اصفهان – خوارزم – خرم‌آباد – بروجرد – بغداد – شیراز – و بسیاری دیگر از شهرهای ایران به همین سرنوشت دچار شدند. همچنین در لشکرکشی تیمور به هندوستان و عثمانی خسارات شدید مالی و جانی به مسلمین وارد آمد. یورش‌های سه‌گانه لنگی به ایران را مؤرخان به قرار ذیل تقسیم‌بندی کرده‌اند: 1- یورش اول یا یورش سه ساله 788-790 ه‍. ق 2- یورش دوم یا یورش پنج ساله (789-794) 3- یورش سوم یا یورش هفت ساله 802-807 ه‍. ق در یورش هفت ساله تمامی ایران به تصرف تیمور درآمد و دوران تیموریان در ایران از 807 تا 911 ه‍. ق طول کشید. لنگی در 17 شعبان 807 ه‍. ق جان سپرد. مملکت وسیع او بین بازماندگانش تقسیم شد. تیمور چهار پسر به شرح زیر داشت:

  1. امیرزاده غیاث‌الدین جهانگیر، وی در اوایل امیری تیمور در سمرقند مرد و از او دو پسر ماند، یکی سلطان محمد که سمت ولیعهدی تیمور را داشت و در یورش دوم تیمور در شعبان 805 ه‍. ق فوت کرد. دیگری پیرمحمد که حکومت غزنه و هند و ولیعهدی تیمور به او مفوض بود که در سال 807 ه‍. ق بدست یکی از امرای خود بقتل رسید.
  2. امیرزاده معزالدین عمر شیخ حکمران فارس، این پسر هم در حیات پدر در حوالی بغداد کشته شد.
  3. امیرزاده جلال‌الدین میرانشاه حکمران آذربایجان و عراق و الجزیره که در اواخر کار تیمور دچار پریشانی مغز شد. وی در سال 810 بدست قرایوسف حاکم قراقویولون‌ها کشته شد.
  4. امیرزاده معین‌الدین شاهرخ: مشهورترین و بهترین پسران تیمور بود که بعد از مرگ پدر با شایستگی که داشت توانست بر اکثر نقاط ممالک وسیع پدرش مستولی شود. دربار شاهرخ در نتیجه کفایت و عقل و کاردانی این امیرزاده مدت‌ها دوام کرد و به علت علم‌پروری شاهرخ و جانشینانش دوران درخشان دیگری در تاریخ تمدن اسلامی ایران بوجود آمد. حکومت فرزندان تیمور در ایران تا سال 911 هجری قمری به طول انجامید. در سال 911 ه‍. ق با مرگ سلطان حسین بن بایقرا ایران تدریجاً به تصرف صفویه درآمد.

در دوران اواخر تیموری ترکمانان قراقویونلو و آق‌قویونلو بترتیب مدتی در ایران کر و فری کردند ولی مدت حکومت آن‌ها بسیار کوتاه بود.

قراقویونلوها اهل سنت دوازده امامی بودند. بر روی سکه‌های آن‌ها اسامی خلفای راشدین دیده می‌شود. آق‌قویونلوها شافعی مذهب بودند که توسط صفویه حکومت آن‌ها برانداخته شد. از مهمترین منابع درباره قراقویونلوها و آق‌قویونلوها کتاب دیار بکریه الطهرانی الصفهانی می‌باشد ابوبکر متوفای 886 ه‍. ق و هم عصر جامی می‌باشد وی در دربار هر دو قبیله سمت منشی‌‌گری داشت.

القاب و اسامی امرای تیموری و زمان هر یک

  1. امیرصاحبقران تیمور

771-807 ه‍. ق

  1. میرزاخلیل سلطان‌بن میرانشاه بن تیمور

807-812 ه‍. ق

  1. میرزا شاهرخ‌بن تیمور

807-850 ه‍. ق

  1. میرزا الغ بیک بن شاهرخ

850-853 ه‍. ق

  1. میرزا عبداللطیف‌بن الغ بیک

853-854 ه‍. ق

  1. میرزاعبدالله‌بن ابراهیم بن شاهرخ

854-854 ه‍. ق

  1. میرزا بابر بن میرزا بایسنقر بن شاهرخ

852-861 ه‍. ق

  1. ابوسعیدبن سلطان محمدبن میرانشاه

855-873 ه‍. ق

  1. سلطان احمدبن ابوسعید

873-899 ه‍. ق

  1. سلطان محمود بن ابوسعید

899-900 ه‍. ق

  1. سلطان حسین بن بایقرا

875-911 ه‍. ق

 

 

بن مایه :

  1. ظفرنامه، شرف‌الدین یزدی
  2. سیستان‌نامه، ایرج افشار سیستانی
  3. کهکیلویه و بویراحمد، نور محمد مجیدی
  4. تاریخ امپراطوری عثمانی، استانفورد جی – شاو
  5.  تاریخ ایران سرپرسی سایکس
  6.  تاریخ ایران زرین‌کوب
  7.  تاریخ ایران آشتیانی
  8.  تاریخ ادبیات در ایران ذبیع‌الله صفا
  9. ایران کمبریج
  10. مطلع السعدین سمرقندی
  11. تاریخ ایران پس از اسلام

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز بیان نشده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تحلیل آمار سایت و وبلاگ