ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

تاریخچه رقص درایران(بخش سوم)

سوشیانت | پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳ ق.ظ | ۰دیدگاه

تاریخچه رقص درایران(3)
 

پ)دوران پس از آمدن اسلام به ایران
ابن خلدون (808-732ه.ق) تاریخ نویس و فیلسوف مسلمان عرب در کتابش که در فارسی به(( مقدمه ی ابن خلدون ))شهرت دارد، می نویسد: )) عربها ، پیش از اسلام ، سخنانی به شیوه ی شعر می ساختند و بیشتر اشعار آنان در بحر حفیف (1)بود که آن را در رقص به کار می بردند و با دف، تنبور و مزمار(نی لبک) همراه می شد و عربها آن را ((هزج))(2) می نامیدند . عربها به هنگام رقصیدن ابزارهایی داشتند از جمله چوبدستی و ابزاری بنام کرﱠج که تمثال اسبانی چوبین با زین و برگ بود. این تمثالها را به کناره های قبایشان آویزان می کردند .زنان رقصنده این گونه جامه ها را می پوشیدند و به وسیله ی آنها تقلید اسب دوانی می کردند ، و با کروفر(3) مهارت خود را نشان می دادند . آنان از انواع بازیچه های دیگر به هنگام رقص در جشنها و بزمهای سرگرم کننده استفاده می کردند . این گونه بازیچه ها در بغداد و شهرهای عراق فزونی یافت و به سرزمین های دیگر راه یافت )).
ویل دورانت در کتاب ((تاریخ تمدن)) می نویسد : (( گرچه دین اسلام درآغاز موسیقی را ممنوع کرد ، ولی بعدها موسیقی در حلقه ی ذکر و مراسم درویشان به کار می رفت . کندی ، ابن سینا، اخوان الصفا(4) و فارابی در این باب کتابهای مفصل دارند . کتاب بزرگ موسیقی فارابی معروف ترین تالیف قرون وسطی در موسیقی نظری است . مسلمانان حدود یکصد ابزار موسیقی داشتند از جمله عود ،چنگ، تنبور و فلوت که با دف ،سنج، و طبل تقویت می شد . رقص خاص کنیزان بود که تعلیم می گرفتند . پس از آنکه اعراب با ایرانیان و یونانیان ارتباط یافتند ، سازندگان و نوازندگان محترمتر شدند . خلفای اموی و عباسی به این گروه عطاهای خوب می دادند )).
دردوران بنی امیه و بنی عباس خاندان های مرفه به ساز و آواز و رقص رغبت بسیار نشان دادند و جمعی از آنان برای دعوت رقصندگان زن و مرد به ایران و دمشق سفر کردند . نوازندگان و رامشگران خارجی ، راه و رسم دوران ساسانی را در دستگاه خلفا تجدید نمودند . در میان خلفا هارون الرشید از روش پادشاهان ساسانی به ویژه اردشیر بابکان پیروی می کرد و برای هنرمندان مراتب و درجاتی قائل بود .در زمان امویان و عباسیان بهنگام نوروز ، بازیها ، و رقص هایی با سماچه (ماسک) اجرا می شد.
پس از تشکیل حکومت های محلی در ایران ، استفاده از موسیقی و آواز در دسترس عموم قرارگرفت ، و از آنجا که رقص در میان ایرانیان جنبه ی ملی داشت و هنری نبود که صرفا به دربارها بستگی داشته باشد در میان قومها و طایفه های مختلف ایرانی با وجود پذیرش دین اسلام همچنان باقی ماند . در تاریخ بیهقی نوشته شده است ، هنگامی که خراسان بزرگ به جایگاه معتبر اسلامی تبدیل گشت ، رقص ها ، بازیها و آوازهایی میان مردم خراسان رایج بود. روستائیانی که رقص را حفظ کردند ، نام ایرانی آن را هم نگهداشتند . در تمام خراسان به ویژه در نیشابور که کانون گسترش فارسی دری است ، به رقص بازی می گویند . حتی ترکان شمال خراسان و برخی ارامنه بازی را به جای رقص به کار می برند .
غزالی(450-505ه.ق) روحانی عصر سلجوقی و مدرس مدرسه نظامیه در کتابش ((کیمیای سعادت)) می نویسد : (( اواز خوش و موزون گوهر آدمی بجنباند و در وی حالتی پدید آورد، بی آنکه آدمی را در آن اختیاری باشد و سبب آن مناسبتی است که گوهر دل آدمی را با عالم علوی که ارواح گویند ، هست و عالم علوی ، عالم حسن و جمال است و اصل حسن و جمال، تناسب است )). او نتیجه می گیرد که رقص و سماع و آواز اگر منتهی به گناه و فساد نگردد ، عملی مباح و مشروع است ،نیز می گوید : (( عنایت این است که بازی باشد و بازی نیز حرام نیست )).
شهاب الدین سهروردی (549-587ه.ق) فیلسوف و احیا کننده ی حکمت اشراق (5) مانند امام محمد غزالی ، با تسامح و بلند نظری به رقص و آواز می نگرد و در مقام توصیف رقص می گوید : (( جان قصد بالا کند همچو مرغی که خواهد خود را از قفس بدراندازد ، قفس تن مانع آید . مرغ جان قوت کند و قفس تن را از جای برانگیزاند )).
رقص های پس از اسلام را می توان به سه دسته تقسیم کرد : با پیدایش تصوف که از قرن دوم ه.ق در میان مسلمانان پدید آمد و در طول تاریخ خود تحولات فراوان یافت ، رقص هایی با نام سماع توسط درویشان در خانقاه ها اجرا می شد .فرقه هایی مانند اهل حق ، خاکسار،قادری،نعمت اللهی،نقشبندی و بکتاش شکل های بدیعی از رقص را به نمایش گذاشته اند . صوفیان سماع را نقش واسطه ای میان خدا و مردمان ، نیز راهی برای کسب معرفت و عشق و ارتباط با خدا می دانند . عطار نیشابوری شاعر و عارف ایرانی قرن ششم و آغاز قرن هفتم (540-618ه.ق.) می سراید :
هر کرا در عشق چشمی باز شد / پایکوبان آمد و جانباز شد
دلبستگی به آیین ها از سوی شاعران و نویسندگان مشهور ایرانی از قرن چهارم تا قرن دوازدهم ه.ق و در نتیجه بخش قابل توجهی از ادبیات ایران به ویژه قرنهای هفتم،هشتم و نهم ه.ق. سماع را به عنوان درجه ای متعالی از عبادتها مطرح کرده و آن را جلوه ای از مظاهر حق دانسته است . بدین گونه سماع به عنوان شاخه ای از حرکت های موزون و در ارتباط با ریشه های آیینی ایرانیان تا دوران معاصر پابرجا مانده است .
رقص های پهلوانی که از حماسه های ملی ایرانی سرچشمه گرفته و با شعرهای رزمی فردوسی و نظامی همراه است . این رقص ها نماد چیرگی حق بر باطل است و در میان ورزشکاران در زورخانه ها نیز اجرا می شود .نوع سوم رقص های محلی است که اختصاصا در روستاها ،درمیان قبیله ها ودر مناطق دورافتاده ی سرزمین ایران از قدیم معمول بوده است و بیشتر جنبه ی فولکلوریک دارد و در اغلب آنها ، زنان و مردان باهم درآن شرکت دارند .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
برگرفته از فصلنامه فرهنگ مردم،سال هشتم/88
شماره ی 29 و 30 ،فروزنده محفوظ
پی نوشت

1)حفیف به معنی سرعت در کار و راه رفتن است و در اصطلاح یکی از بحرهای عروضی است.
2)هزج:آواز خوشایند
3)کروفر:جلال و شکوه یا کبکبه و دبدبه
4)اخوان الصفا:گروهی در قرن چهارم هجری که برای نشر علوم عقلی و نزدیک کردن دین و حکمت و آگاه کردن عامه از مبانی حکمت نظری و عملی ،رساله های مختصر و ساده می نوشتند.معین
5)اشراق فلسفه ای است که منشا آن فلسفه افلاطون و حکمت نوافلاطونی حوزه ی علمی اسکندریه است.سهروردی احیا کننده ی این حکمت ،از حکمت متداول در ایران به ویژه فلسفه متمایل به عرفان که در طریقت زردشتی بود و سهروردی از آن به خمیره خسروانی تعبیر می کند،بهره برده است .اساس این طریقه رسیدن به حقایق از راه کشف و شهود و اشراق است.معین

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز بیان نشده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تحلیل آمار سایت و وبلاگ