ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

تاریخچه رقص در ایران(بخش پایانی)

سوشیانت | پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۳۶ ق.ظ | ۰دیدگاه

تاریخچه رقص در ایران (4)
 

با توجه به منابع تاریخی و اجتماعی پس از اسلام ، گونه هایی از رقص به تدریج برجسته شد و به صورت کامل از آیین ها و بازیها استقلال یافت . مدارک پراکنده نشان می دهد که تا تاسیس سلسله ی صفوی ، فرم های مختلفی از رقص در میان عوام و خواص جریان داشته و مجریان مشخص شناخته شده ای آنها را اجرا می کردند.علیشیر نوایی (844-906ه.ق) وزیر سلطان حسین بایقرا که هردو ادیب و دانشممند بودند ، در طبقه بندی صنف های مختلف از خوانندگان و نوازندگان عصر تیموری می گوید که در این عصر رقص و موسیقی نه تنها در میان طبقه های مرفه جامعه ، بلکه در میان مردمان متوسط مورد توجه بوده است .با اینحال ایرانیان که در دوران حمله ی مغول ها ،تاتارها و بازماندگانشان در شرایط دشوار نابسامانی ها و بحران های اجتماعی و اقتصادی و نظام ملوک الطوایفی بودند، چندان فرصت جشن و سرور نداشتند . با تشکیل حکومت صفویه و ایجاد وحدت سیاسی و اجتماعی و برچیده شدن حکومت های محلی ،فرصتی برای بروز پاره ای از آداب و رسوم دیرین ملی پدید آمد و رقص در جامعه های روستایی وضوح بیشتری یافت . در جنگی خطی مربوط به انواع رقص که گویا در زمان شاه صفی نوشته شده ، بیست نوع رقص ذکر شده است ، از جمله پریشان ، خرامان، شکرانه، گلریز، زنگوله و سلسله.
برخی از شاهان صفوی به ویژه شاه عباس نسبت به برقراری جشن ها و عید ها و برگزاری رقص زنان و مردان توجه خاص نشان دادند .شاردن ،تاجر و جهانگرد فرانسوی در سفرنامه ی خود از انواع رقص ها در مجالس بزم و قهوه خانه های اصفهان در این دوران ، نیز از انواع بازیها در میدان های شهر سخن گفته است . در یکی از تصویرهای کاخ چهل ستون اصفهان ، مجلس پذیرایی شاه عباس را از ولی محمد خان ازبک نشان می دهد که در آن چند رقصنده ی زن به آهنگ موسیقی مشغول رقص هستند . شاردن در توصیف این رقصندگان می نویسد : ((حرکت های دست و بدن چنان چابک و سریع و لغزنده است و جهش و پرش آنان با چنان سرعت و مهارتی انجام می گیرد که چشم از تشخیص جزئیات آن عاجز می ماند)) .در این دوران رقص تقریبا منحصر به زنان بوده است و مردان بیشتر نوازندگی و خوانندگی می کردند . نیز پسر بچه هایی ، اغلب با لباس زنانه و انجام حرکت های مضحک در برخی قهوه خانه ها برای جلب مشتری ، می رقصیدند.
در دوره ی قاجاریان دسته های مطرب مردانه و زنانه وجود داشت، دسته های مردانه که مخصوص مجالس مردانه بود از چند نوازنده ی تار و کمانچه و سنتور و ضرب ، یک خواننده و یکی دو رقصنده و عده ای بازیگر که نمایش هم می دادند ،تشکیل می شد . از جمله رقص های مردانه ، رقص مشهور و عامیانه ی شاطری نماد حرکت های نانوایان بهنگام قرار دادن خمیرمایه در تنور، پاروزدن و درآوردن نان ، رقص گل گندم نمایش مراحل کشت و برداشت گندم ،رقص شیش کباب ، نجاری و باباکرم بود . رقص های شاطری و نجاری را پیش پرده خوانان نیز بخوبی اجرا می کردند و دسته های زنانه در میهمانیهای بزرگ زنانه و مردانه و عروسیها هردو شرکت می کردند . در دوره ی مظفرالدین شاه دسته ((منور و گلین)) بسیار شهرت داشت . اینان با زیور و جواهرات و با لباس های کردی ،بختیاری، چوپانی ، و عربی رقص های متنوعی اجرا می کردند . از جمله این رقص ها رقص با زنگ ، رقص با گیلاس ، رقص با شمعدان و لاله بدون اینکه شمع خاموش و لاله واژگون شود ، و رقص معلق زدن در طول تالار هماهنگ با موسیقی بود .
در دوران مشروطیت و گسترش روابط فرهنگی و هنری با کشورهای غربی، رقص های اروپایی نیز در ایران مورد توجه قرار گرفت و کلاس های رقص کلاسیک و مدرن اروپایی ابتدا به وسیله ی اتباع خارجی و سپس توسط خود ایرانیان به وجود آمد و به سرعت توسعه یافت . در کلاسهای باله کلاسیک ، رقص های ملی و محلی کشورهای دیگری مانند روسیه نیز آموخته می شد .
مرس کانینگهام آمریکایی (2009-1991م) طراح رقص معاصر،دوبار در دهه ی 1970 با جان کیج آهنگساز آمریکایی(1992-1912م) به ایران آمدند. این دو آفریننده ی نوع تازه ای از مسیقی و رقص بودند که فلسفه ی آن به عرفان ، موسیقی شرق دور و آموزه های آیین بودایی و مدیتاسیون بسیار نزدیک است . کانینگهام در 60 سال فعالیت هنری خود بیش از 150 نوع رقص به وجود آورد .او با مکتب هنری تازه ی خود ،الهام بخش هنرمندان رقص در سراسر جهان است .
امروزه نیز با توجه به منشا دیرینه این هنر در ایران ، بسیاری از رسم های آئینی و فولکلوریک همراه با رقص است ، این گونه رقص ها همواره مورد توجه و احترام قوم ها و جامعه ها بوده اند .هم چنین امروزه در ایران انواع رقص های محلی ، شرقی ، کلاسیک و رقص های بین المللی اجرا می شود .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
برگرفته از فصلنامه فرهنگ مردم،سال هشتم/88
شماره ی 29 و 30 ،فروزنده محفوظ
فهرست منابع

1-برهان قاطع براساس نسخه مورخ 1063 ه.ق ، ناشر موسسه مطبوعاتی فریدون علمی ،ص 1169
2-اشراقی، احسان ، اشاره ای به تفریحات و نظام تفریحی دوران صفویه ، هنرومردم ،ش 140 و 141
3-ذکاﺀ ، یحیی ، تاریخ رقص در ایران ، هنرومردم ،شماره های 188،189،190،191،192
4-ذکاﺀ، یحیی ، رقص در ایران پیش از تاریخ و سرگذشت رقص در ایران ، مجله موسیقی، ش 80-79 ،1342و ش 86، 1343
5-راوندی،مرتضی، تاریخ اجتماعی ایران ، ج 7 ،1367،ص 158و 199-165
6-ویل دورانت ، تاریخ تمدن عصر ایمان ،بخش اول ،ترجمه ابولقاسم طاهری ،ابوالقاسم پاینده و ابوطالب صارمی 1366،ص 356-357
7-ستایشگر،مهدی،واژه نامه موسیقی ایران زمین ،ج 1 ، تهران ، 1381
8-مقدمه ابن خلدون ، ترجمه محمد پروین گنابادی ،ج2،بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، 1353، ص 855-851
9-ثابت زاده ، منصوره ،رقص در ایران ، انواع و ویژگی ها ،فصلنامه ماهور،ش 24
10-خالقی ،روح الله، سرگذشت موسیقی ایران ،ج 1 ،تهران، 1381 ،ص 486-470
11-جنیدی ، فریدون،رقص در ایران ،ریشه و شکل ،رودکی 61/135562
12-مجله موسیقی،دوره 3،شماره36، 1388
13-مصطفوی ، محمد تقی،صحنه هایی از رامشگران عهد ساسانی بر ظروف نقره موزه ایران باستان ،مجله نقش و نگار ،شماره سوم ،بهار 1366 ،انتشارات کل هنرهای زیبای کشور

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز بیان نشده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تحلیل آمار سایت و وبلاگ