ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

صوفیان طریقت مولویه بخش 2

سوشیانت | يكشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۵:۵۸ ب.ظ | ۰دیدگاه

طریقت‌های مرتبط با مولویه

 

مولویه - بکتاشیه

طریقتی است که به نام حاجی بکتاش معاصر مولانا تأسیس شده است. عارفی بوده که به قیوم شریعت چندان پای‌بند نبود.

 

مولویه - اهل فتوت

مولوی و اطرافیان وی از همان آغاز با اهل فتوت جوش خورده بودند. علی‌رغم اینکه بعضی از مشایخ اهل فتوت جوش و خروش مولوی را نتوانستند تحمل کنند به ایراد از وی پرداختند. اکثر مشایخ و اهل فتوت مولانا را قبول داشتند و وی را از خود می‌دانستند. در زمان سلطان ولد و اولو عارف چلبی هم این پیوند و یگانگی دوام پیدا کرد.

مولویه - ملامتیان

این طریقت عکس‌العملی بود علیه صوفیانی که دل به آیین بسته بودند و با لباس جداگانه، محل اجتماع جداگانه، حتی اصطلاحات جداگانه هم به ظاهر هم از جهت بینش و دانش خود را جدا از مردم می‌انگاشتند. این گروه چون از قرن سوم به بعد در خراسان گرد آمده بودند خراسانیان، اهل خراسان و بعد رجال خراسان و واصلان خراسان خوانده شدند. اینان اساس اعتقادات صوفیانی را که بیش از دیگر جاها در عراق تمرکز داشتند و از این رو عراقیان خوانده می‌شدند و برای رسیدن به خدا ذکر، ریاضیت، فرونهادن دنیا و نظایر آن اعمال را پذیرفته بودند، قبول نمی‌کردند. برعکس کناره نگرفتن از دنیا را توصیه می‌کردند و می‌گفتند هر کس باید به کارهایی مشغول شود و با دست رنج خود امرار معاش کند. نمی‌خواستند که پیروان از حال اوقاف استفاده کنند و معتقد بودند که وصول به حق تنها از راه عشق و جذبه امکان‌پذیر است.

 

مولویه - حروفیان

بنیان‌گذار حروفیان شهاب‌الدین فضل‌الله حروفی بود. این طریقت که تحت تأثیر اسماعیلیه بود و به نحوی از ادیان کهن هند متأثر شده و تناسب و ارتباط حروف و ارقام از فیثارغورث اخذ کرده و براساس قداستی که برای حروف قایل بوده است به تأویل تمام احکام شرح و تطبیق آن بر انسان پرداخته است، تأثیر زیادی بر مولویان داشته است. حروفیه تمام اساس هستی را صوت و کلمه می‌دانند. مولویه- خلوتیه: خلوتیه که با ملاّ طریقت ذکر است، مولویه را پذیرفته و بر آن شده است که این طریقت مشهور را یکی از شاخه‌های خود به حساب آورد.

 

مولویه - نقشبندیه

این طریقت متکی به عقاید اهل سنت‌اند و از پیروان خواجه محمد نقشبند عارف نامی قرن هشتم هستند. مولویه- گلشنیه: بنیان‌گذار آن ابراهیم گلشنی دیار بکری بود. عقاید آزاد و رفتار مغایر با شرع او و کسانی که اطراف او گرد آمده بودند توجه دیگران را به خود جلب می‌کرد.

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز بیان نشده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تحلیل آمار سایت و وبلاگ