ابزار هدایت به بالای صفحه

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

تارنمای تخصصی تاریخ ایران

راه در جهان یکی است و آن راه ؛ راستی است

اسلایدر

اشوزرتشت نخستین پیام آور دموکراسی و حقوق بشر در جهان

سوشیانت | جمعه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۲، ۰۲:۰۸ ق.ظ | ۰دیدگاه

 

ای مردم بهترین سخنان را به گوش هوش بشنوید و با اندیشه ای روشن و ژرف بینی آنها را بررسی کنید . هر مرد و زن راه نیک و بد را شخصا برگزیند ، پیش از فرا رسیدن روز واپسین همه به پا خیزید و در گسترش آیین راستی بکوشید .

یسنا ۳۰ بند ۲

جهان امروز با آزاد اندیشی و حقوق بشر اداره می شود ، رهبران اکثر ممالک دنیا بر اساس دموکراسی ، کشور خود را اداره می کنند که همانا تصمیم گیری مردم هر سرزمین بر سرنوشت کشور خود می باشد .

حال اگر به گفته ی پیامبر بزرگ آریایی اشوزرتشت اسپیتمان که در بالا آمده است نگاهی بیاندازیم ، خواهیم فهمید که این مرد بزرگ اندیشمند در هزاران سال پیش و پیشتر از یونانیان بر این نکته تاکید بسیار داشته اند .

اگر  بخواهیم موشکافانه به تحلیل یسنا ۳۰ بند ۲ از گاتهای اشوزرتشت بپردازیم در می یابیم که ایشان تمام مردم جهان و نه فقط ایران را
( چرا که می فرمایند : « ای مردم » و اشاره ای به مردم خاصی ندارند . ) دعوت می کنند که « بهترین گفته ها را »
( توجه داشته باشید که ایشان می فرمایند : « بهترین گفته ها » یعنی هر گفته ای را نیز نباید گوش داد . ) « به گوش هوش بشنوید »  
( بدین معنی که وقتی قرار است بهترین سخنان را بشنوید باید با دقت و هوشیاری تمام و خرد ورزانه آن سخن را شنید . )
« و با اندیشه ای روشن و ژرف بینی آنها را بررسی کنید . »

( در اینجا اشوزرتشت به اندیشه ای روشن اشاره می کنند که همانا بدون تعصب و غرض ورزی به مسائل نگاه کردن است و می بایست که موشکافانه بهترین سخنان را بررسی کرد . )

جالب توجه ترین بخش این یسنا اینست که اشوزرتشت می فرمایند: « هر مرد و زن راه نیک و بد را شخصا برگزیند » ، که در این بخش ایشان بسیار روشن و واضح به برابری مرد و زن در خرد داشتن ، اندیشیدن ، حقوق بشر و دموکراسی اشاره می فرمایند ، که هر کسی چه زن و چه مرد آزاد است که با اندیشیدن درست راه نیک و بد را خویش تمیز دهد .

چه  زیبا و هوشمندانه سخن خودشان را به پایان می رسانند که : « پیش از فرا  رسیدن روز واپسین همه به پا خیزید و در گسترش آیین راستی بکوشید . »

اشوزرتشت با این نتیجه گیری اندیشمندانه شان به ما یادآور می شوند ، آن زمان که راه نیک را از بد تشخیص دادید ، کوشش کنید که هر شخص به نوبه ی خود آیین راستی را که دریافته است گسترش دهد تا انسانهای دیگر نیز از آن بهره مند شوند ، سخنی که در دنیای امروز از بلندگوهای مختلف جهانی ، بسیار می شنویم که هر آنچه نیک است و به درد بشریت می خورد را فرا گیرید و به دیگران نیز آموزش دهید تا آنها نیز زندگیشان را نیک گردانند .

می بینید که به هیچ عنوان اشوزرتشت نظر خود را تحمیل نمی کنند و نمی گویند که در گسترش آیین من بکوشید . و سخنی دیگر از اشوزرتشت که آزادی خواهی ، حفظ حقوق بشر و دموکراسی در آن به روشنی دیده می شود :

ای خداوند خرد هنگامی که در روز ازل جسم و جان آفریدی و از منش خویش نیروی اندیشیدن و خرد بخشیدی ، زمانی که به تن خاکی روان دمیدی و به انسان نیروی کار کردن و سخن گفتن و رهبری کردن عنایت فرمودی ، خواستی تا هرکس به دلخواه خود و با کمال آزادی ، کیش خود را برگزیند.
یسنا ۳۱ بند ۱۱

 

دیدگاه (۰)

هیچ دیدگاهی هنوز بیان نشده

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
تحلیل آمار سایت و وبلاگ