ستارهشناس و رصدگر بزرگ ایران
ابوالحسین عبدالرحمان بن عمر بن محمد بن سهل صوفی رازی، در سال ۲۹۱ هجری مهی/ ۲۸۳ هجری خورشیدی به دنیا آمد و در سال ۳۷۶ هجری مهی/ ۳۶۶ هجری خورشیدی در سن ۸۳ سالگی از دنیا رفت. با اینکه واژه «رازی» در نام او، خاستگاه او را به «ری» منسوب میدارد، اما گویا در اصل از مردمان شهر «فسا» در استان فارس بوده است.
از زندگی شخصی و حتی علمی صوفی آگاهی چندانی در دست نیست. او در مقدمه صورالکواکب، خود را شاگرد دانشمندی ناشناخته به نام «استاد رئیس ابوالفضل» در شهر اصفهان میداند و در همان شهر منجم دربار عضدالدوله دیلمی بوده است. ابن قفطی در «تاریخالحکما» (اوایل سده هفتم هجری) نقل میکند که عضدالدوله به شاگردی صوفی در «معرفت کواکب ثابته و مسیر ایشان» افتخار میکرده است.
صوفی، ستارهشناسی بزرگ با گرایش در «هیئت» بوده است. آثار برجای مانده از او نشان میدهد که بیش از هر چیز به ستاره شناسی رصدی، مشاهده و اندازهگیری عملی میپرداخته است.
در آثار اروپایی- همچو همیشه- نام صوفی به عنوان دانشمندی عرب به قلم میرود و این از آنجا ناشی شده است که نوشتههای دانشمندان ایرانی در سدههای نخستین اسلامی به زبان عربی نوشته شده است. در حالیکه میدانیم تازیان حتی مفهوم برجهای دوازدهگانه را نیز نمیشناختهاند (برای آگاهی بیشتر بنگرید به: کرلو آلفونسو نلینو، تاریخ نجوم اسلامی، ترجمه استاد احمد آرام، ص ۱۳۷ تا ۱۴۲).
از صوفی آثار متعددی برجای مانده است که مهمترین آنها کتاب «صورالکواکب» است. صوفی در این کتاب که در سال ۳۵۳ قمری نوشته شده، به معرفی و طبقهبندی کامل ستارگان و قدر (اعظام) و طول و عرض آنها با دقت یک دقیقه پرداخته است. او حتی رنگ بسیاری از ستارگان را نیز مطالعه و ثبت کرده است. در این کتاب، ۴۸ صورت فلکی و نزدیک به یک هزار ستاره نام برده شده است که تمامی ویژگیها و مختصات آنها را با محاسبه و مشاهده شخصی و رصد دقیق آنها بدست آورده است. این کتاب را نگارههایی از صورتهای فلکی در دو حالت «چنانکه بر آسمان بینند» و «چنانکه بر کره بینند» همراهی میکند. او «قدر» (میزان روشنایی) هر ستاره را با نشان دادن دایرهای بزرگ یا کوچک با شمارهای بر کنار آن نشان داده است. شیوهای که هنوز برخی بر این گمانند که نوآوری دانشمندان اروپایی در سدههای اخیر بوده است.
ابوریحان بیرونی بارها در آثار نجومی خود برای تأیید درستی سخنان خود، شواهدی از صوفی را نقل میکند و در جدولها و مقاله نهم از کتاب نجومی گرانپایه خود «قانون مسعودی» (که متأسفانه هنوز به فارسی ترجمه نشده است) مرجع تمامی ثبت قدرهای ستارگان را کتاب صورالکواکب میداند. (قانون مسعودی، جلد سوم، بیروت، ۲۰۰۲، ص ۲۱ به بعد). ابن یونس نیز در «زیج کبیر» مقام علمی صوفی را میستاید.
او چنان رصدگری دانا و دقیق بوده است که توصیفهای او از ستارگان تا سدها سال به عنوان یک مرجع مهم علمی در جهان شناخته میشده و در قرون وسطی به زبانهای گوناگون اروپایی ترجمه میشود.
نسخههای ترجمه اسپانیایی صورالکواکب از سده سیزدهم میلادی و ترجمه فرانسوی منتشر شده در سن پترزبورگ در سال ۱۸۷۴ نمونههایی بازمانده از آن است. نام صوفی به گونه تلفظ اروپایی آن یعنی Azophi شناخته میشود و برای یادمان او، نامش در نامگذاریهای جهانی پدیدههای کیهانی بکار گرفته میشود.
رصدهای ثبت شده در صورالکواکب صوفی در سراسر قرون وسطی مرجع اصلی طراحی و ساخت کرههای آسمانی در اروپا بوده است. ابن قفطی همچنین گزارش کرده است که در کتابخانه قاهره یک کره آسمانی بوده است که ساخت صوفی بوده و به بهای سه هزار سکه زر خریداری شده بوده است. استاد ابوالقاسم قربانی بر این باور میباشد که صورالکواکب منبع اصلی تهیه «زیج آلفونسی» برای پادشاه کاستیل (در شبه جزیره ایبری) در سده سیزدهم میلادی بوده است (ریاضیدانان ایرانی، ۱۳۵۰، ص ۹۹).
از صورالکواکب نسخههای متعددی بازمانده است که مهمترین آنها ترجمه فارسی آن توسط خواجه نصیر طوسی (موجود در کتابخانه ایاصوفیه) در سال ۶۴۷ هجری قمری است که به خط خود خواجه میباشد. چاپ عکسی این کتاب در سال ۱۳۴۸ به کوشش استاد پرویز ناتل خانلری در مجموعه کتابهای بنیاد فرهنگ ایران منتشر شده و چاپ دیگر حروفچینی شده آن نیز به همت آقای بهروز مشیری در سال ۱۳۸۱ منتشر شده است.
آگاهی دیگری که از کوششهای علمی صوفی در دست است، به گزارش دیگری از ابوریحان بیرونی در کتاب «تحدید النهایات الاماکن» باز میگردد. او چنین آورده است که در سال ۳۵۹ هجری قمری، صوفی اقدام به اندازهگیری رصدیِ میل دایرهالبروج با حلقهای به قطر داخلی دو و نیم ذراع در شهر شیراز میکند. در این رصد گروهی دیگر از ستارهشناسان ایرانی او را همراهی کردهاند.
کتابهای دیگری از صوفی نیز تاکنون بازماندهاند که سه رساله در باره کاربرد استرلاب، کتابی در علم احکام نجوم و نیز کتابی در تشریح و ساخت کره آسمانی، نمونهای از آنها است. هیچکدام کتابهای اخیر تاکنون در ایران منتشر نشدهاند.
- ۹۲/۰۱/۰۴